Aanvang van de wedstrijd
Beide spelers trekken naar band. Juist hetzelfde als bij een gewone wedstrijd.
Dichtst bij band mag kiezen wie de wedstrijd begint. Beide spelers beginnen van
aquit (keuze uit eender welke speelwijze, mag ook een losse bandstoot zijn) bijgevolg wordt er gespeeld ZONDER nabeurt.
PUNTEN
Te spelen punten werden naar best vermogen, volgens handicap en federatiepunten opgesteld
Bij eventuele uitzonderlijke vaststellingen, door de wedstrijdleiding kan en zal er onmiddellijk worden opgetreden
En de te spelenpunten aangepast.
DIRECT
De speelbal moet bal 2 en 3 raken zonder dat er ondertussen een band wordt geraakt
EEN BAND
De speelbal MOET, maar mag slechts EENBAND raken, alvorens het punt te doen tellen, mag ook eventueel een losse bandstoot zijn. (bricolle).
TWEE BAND
Hier MOET de speelbal TWEEBANDEN raken
Mag ook een losse bandstoot zijn.
DRIEBAND
Hier MOET de speelbal DRIEBANDEN, of meer, hebben geraakt alvorens het punt te doen tellen.
Mag dus ook een losse bandstoot zijn.
VAN ROOD
De speelbal MOET rechtstreeks op ROOD worden gespeeld, dus GEEN losse bandstoot. Het aantal banden dat de speelbal NA het raken van de rode bal, raakt speelt geen rol.
LOSSE BANDSTOOT - BRICOLlE.
Hier MOET de speelbal eerst EEN OF MEERDERE banden hebben geraakt, alvorens een andere bal te mogen raken.Waneer de ballen plakken en men deze teruglegt op de aanvangspositie dan mag men echter geen bricole spelen.
DE BEURT GAAT OVER.
1) Wanneer de speler heeft gemist.
2) Wanneer de speler niet duidelijk heeft aangekondigd, wat hij wou spelen.
3) Wanneer een speler een fout begaat, voorzien in de algemene arbitrage reglementen,
4) Wanneer een speler een punt maakt, dat hij niet meer hoeft volgens het aantekenbord, de speler is verantwoordelijk.
Bij vrijsepel zijn de hoeken afgetekend.
Wanneer de ballen plakken mag men terug opgaan doch waneer men een 3band wil spelen worden de ballen op de positie van 3 band gelegd.